Szanowni Państwo.
Informujemy, że zgodnie z Ustawą o doręczeniach elektronicznych Urząd Gminy Świlcza uruchomił skrzynkę e-Doręczenia.
Adres naszej skrzynki to: AE:PL-66403-57591-WIAAB-23.
Czym są e-Doręczenia i jak działają?
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Jest to usługa umożliwiająca bezpieczną, elektroniczną wymianę korespondencji. Dzięki niej wszystkie pisma, które wcześniej były doręczane w formie papierowej, mogą być przesyłane w formie elektronicznej z zachowaniem pełnej poufności, integralności i autentyczności.
Jeśli chcesz poznać szczegóły dotyczące usługi to więcej informacji znajdziesz w zakładce o e-Doręczeniach – na stronie Serwisu Rzeczypospolitej Polskiej.
Korzyści e-Doręczeń dla mieszkańców:
- Jest to szybki i wygodny sposób odbierania pism urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu.
- Dzięki kwalifikowanemu poświadczeniu odbioru komunikacja jest bezpieczna.
- Oszczędność czasu i pieniędzy – brak konieczności odbioru korespondencji w tradycyjny sposób.
Obowiązki obywatela
Każdy obywatel, który zdecyduje się na założenie skrzynki e-Doręczeń jako osoba fizyczna zobowiązuje się do odbierania korespondencji za pośrednictwem tejże platformy. Jeśli obywatel posiada adres do doręczeń elektronicznych (ADE) to wszelkie pisma urzędowe będą przesyłane elektronicznie, a odbiór takiej korespondencji będzie miał taką samą moc prawną, jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.
Przez e-Doręczenia będą przesyłane m.in.:
- urzędowe pisma wymagające potwierdzenia odbioru,
- decyzje administracyjne,
- wezwania,
- inne ważne dokumenty urzędowe.
Szczegółowo opisuje to Ustawa o doręczeniach elektronicznych.
ePUAP dostępny do 31 grudnia 2025 roku
Jednocześnie informujemy, że platforma ePUAP będzie dostępna dla zwykłych obywateli do 31 grudnia 2025 roku. Po tym czasie ePUAP będzie pełnił rolę pomocniczą i będzie służył głównie do komunikacji pomiędzy instytucjami publicznymi do 30 września 2029 roku.
Rok 2025 będzie okresem przejściowym, aby obywatele i instytucje publiczne mogły się przystosować się do nowych przepisów. Oznacza to, że korespondencje będą mogły przechodzić zarówno drogą tradycyjną jak i elektroniczną.